Thursday, 17 June 2010

Israel: Fundamentalist Judaism's Culture War

Yossi Sarid / The great Haredi rebellion is raging on several fronts (Haaretz, 17 June 2010)
For many years the culture war has hung over us like a dark cloud... Now it is happening; the war has erupted. The great Haredi [ultra-orthodox] rebellion has begun and is raging on several fronts... and no place is safe. The ultra-Orthodox public, which has always been cutting down our trees, is now uprooting them. It will destroy basic values, without which a democratic, developed state cannot exist. It will be lost unless it fights back.
...
The Haredim have declared a rebellion now for an obvious reason. ... In every other country they obey the state authorities. Only here, in the state they made no effort to establish and make no effort to maintain, are they a law unto themselves.
...
We have brought this calamity upon ourselves with our own hands, with our weakness and concessions. While every country worthy of the name makes efforts to separate state from religion, here they are mixed together, wallowing in the same mud, both getting soiled.
...
Only in Israel are they such heroes. Everywhere else they are submissive and docile. It wouldn't occur to them to curse judges in America or attack policemen in Europe.
...
This is a war that has been forced upon us, a war we cannot afford to lose. The rebellious Haredim must be put in their place, so that we, too, have a place in which to live.

In origin:
שנים רבות היתה מלחמת התרבויות תלוייה מעלינו כחשרת עננים, כאיום. עכשיו הוא מתממש; המלחמה פרצה. מרד החרדים הגדול התחיל, והוא מתחולל בחזיתות רבות: בירושלים, באשקלון, ביפו, בעמנואל, בבאר שבע, אין מקום בטוח. הציבור החרדי, שמאז ומתמיד קיצץ בנטיעות שלנו, עכשיו הוא עוקר אותן משורש. הוא ישמיד ויאבד ערכים בסיסיים, שבלעדיהם אין למדינה מפותחת ודמוקרטית תקומה; היא אבודה, אם לא תשיב מלחמה שערה.
...
רדים הכריזו על מרד עכשיו מסיבה ברורה: הם יודעים שיש להם סיכויים טובים לנצח... בכל מדינה אחרת הם מצייתים בהרכנת ראש לשלטונות, כי דינא דמלכותא דינא. רק כאן, במדינה שלא טרחו בהקמתה, ואינם עמלים על קיומה, רק בישראל דינא לא דינא, והם עושים דין לעצמם.
...
רק בישראל מותר להם להשתגע, כי מתירים להם. הנה, רק לפני כשנה אסר בית משפט בלונדון על בית ספר חרדי פרטי לבדוק בציציות יהדותם של מועמדים לקבלה. וראה זה פלא - לא פרץ ולא צווחה. שלומי-אמוני נשקו על פיו של השופט, ואולי גם באברי גוף אחרים.
...
את הפורענות הזאת הבאנו על עצמנו במו ידינו, בקוצר ידינו; הרווחנו אותה בהפסדים חוזרים ובוויתורים נשנים. אם בכל מדינה ראוייה לשמה עושים ככל שניתן כדי להפריד בין פוליטיקה לדת, אצלנו הן משמשות בערבוביה, משתמשות בכתר אחד, משתכשכות באותו בוץ, ושתיהן מתלכלכות.
...
המלחמה הזאת, שלא ביקשנו ונכפתה עלינו, אסור להפסיד. את החרדים, במריים, חייבים להעמיד במקומם, כדי שגם לנו יהיה מקום לחיות.

Saturday, 8 May 2010

Call for papers: Philosophy of Computer Science

Track in:

8th European conference on Computing And Philosophy — ECAP 2010
Technische Universität München
4–6 October 2010

Submission deadline of extended abstracts): 7 May 2010 (submission form)

The Philosophy of Computer Science (PCS) is concerned with philosophical issues that arise from reflection upon the nature and practice of the academic discipline of Computer Science. Below we indicate a few of the central questions.

I. How is a programming language determined? What role does a semantic definition play? Does it have to be a formal abstract specification?

II. What sense is to be made of the notion that a programming language has an ontology? What is the role of such an ontology? How is it linked to the type structure of the language?

III. What does it mean to say that a program is correct? What role do specifications play in correctness? How does the nature and use of theorem checkers and verifiers inform the debate? What are formal methods? What is the difference between a formal method and informal one?

IV. Is there a distinctive form of reasoning that might be called computational reasoning? How, if at all, does it differ from mathematical reasoning?

V. What kinds of things are digital objects?

VI. What is abstraction in computer science? How is it related to abstraction in mathematics?

VII. Does the Church-Turing thesis apply to physical machines? Does it make sense to say that the universe computes?

Among others, papers that address issues that the concern the methodology of the discipline, the status and nature of its claims to knowledge, the nature of its artefacts, the nature and form of computational reasoning and the philosophical basis of computational modelling are welcome.

Track chair: Raymond Turner
Philosophy of Computer Science (Stanford Encyclopedia of Philosophy)

Monday, 19 April 2010

Gita Sahgal, a freethinker

Meet Gita Sahgal, a freethinker and a former head of the gender unit at Amnesty’s international secretariat. In her statement to The Times, Gita reveals how Amnesty interprets "human rights":
“I believe the campaign fundamentally damages Amnesty International’s integrity and, more importantly, constitutes a threat to human rights,” Sahgal wrote in an email to the organisation’s leaders on January 30. “To be appearing on platforms with Britain’s most famous supporter of the Taliban, whom we treat as a human rights defender, is a gross error of judgment.”

What is Islamophobia?

Ibn Warraq has just published an in interesting post on the question What is Islamophobia? While the views expressed are not new to Ibn Warraq, an ex-Moslem who lives in constant fear from religious fundamentalists, this will surely will fuel a debate on the line between legitimate criticism and bigotry.

Saturday, 17 April 2010

פשיעה סביבתית-אסתטית


למרות שברור לכל, כי פשיעה סביבתית-אסתטית היא אלימה, דורסנית והרסנית יותר מפשיעות רבות אחרות - היא נחשבת 'עובדה בלתי הפיכה'. כמו הקופים והפרות בהודו - המחטף הנדל'ני והבנייה נחשבים בארץ לקדושים, אסורים לנגיעה; הם חסינים מפגיעה מרגע השלמתם - כמיטב מסורת ה'חאפ' הישראלית, מימי חומה ומגדל דרך המאחזים וההתנחלויות ועד ל'קבוצות הרכישה', כרישי הנדל'ן, בעלי המגדלים וארסופי החזירון העליון למיניהם.

כנגד חוסר אונים כמעט מוצהר זה אנו מתקוממים בכל נפשנו. אנו דוחים בשאט נפש את מנטליות 'אי ההפיכות', ה'עובדה בשטח', וה'בכייה לדורות'. אנו טוענים שזכותו של הציבור לתבוע בחזרה את שנלקח ממנו - הנוף שנהרס, המגרש שעליו השתולל איזה ברוטליסט, הרכס שהפך לאסלה נדל'נית. מה שטוב לכל העולם - שם הורסים בסיטונות שיכונים מכוערים ובתים חדשים-יחסית - חייב לחול גם עלינו: ניתן כבוד למבני העבר היפים; אבל שום מבנה חדש אינו רשאי לתבוע נצחיות למפרע ומראש

Thursday, 1 April 2010

Technological Singularity and Acceleration Studies: Call for Papers

Track in:

8th European conference on Computing And Philosophy — ECAP 2010
Technische Universität München
4–6 October 2010

Important dates:
Submission guidelines, important dates, avenue, registration, etc.: See ECAP 2010 Website

Theme

Historical analysis of a broad range of paradigm shifts in science, biology, history, technology, and in particular in computing technology, suggests an accelerating rate of evolution, however measured. John von Neumann projected that the consequence of this trend may be an “essential singularity in the history of the race beyond which human affairs as we know them could not continue”. This notion of singularity coincides in time and nature with Alan Turing (1950) and Stephen Hawking's (1998) expectation of machines to exhibit intelligence on a par with to the average human no later than 2050. Irving John Good (1965) and Vernor Vinge (1993) expect the singularity to take the form of an 'intelligence explosion', a process in which intelligent machines design ever more intelligent machines. Transhumanists suggest a parallel or alternative, explosive process of improvements in human intelligence. And Alvin Toffler's Third Wave (1980) forecasts "a collision point in human destiny" the scale of which, in the course of history, is on the par only with the agricultural revolution and the industrial revolution.

We invite submissions describing systematic attempts at understanding the likelihood and nature of these projections. In particular, we welcome papers critically analyzing the following issues from a philosophical, computational, mathematical, scientific and ethical standpoints:
  • Claims about and evidence to acceleration
  • The nature of an intelligence explosion and its possible outcomes
  • The nature of the Technological Singularity and its outcome
  • Safe and unsafe artificial general intelligence and preventative measures
  • Technological forecasts of computing phenomena and their projected impact
  • Critical analysis of past and future technological forecasts
  • Beyond the ‘event horizon’ of the Technological Singularity
  • The prospects of transhuman breakthroughs and likely timeframes
Amnon H. Eden, School of Computer Science & Electronic Engineering, University of Essex, UK and Center For Inquiry, Amherst NY

Sunday, 28 February 2010

The university professor who stood up against dumbing down of degrees

... Last week, a decision by the Court of Appeal hopefully marked the end of his ordeal. To the academic's immense relief, the court upheld his contention that the south-coast university raised the grades of weak students without his knowledge, and that his resignation, when it refused to reinstate his marks, amounted to constructive dismissal. (Read on)